Sosialantropologene ved UiO sitt tidsskrift.

Vår Englandskorrespondent rapporterer: Reisebrev fra London


London er fantastisk, den har alt. Jeg stortrives og, for å bruke en velkjent klisjé; jeg har ikke angret ett sekund! Jeg skal være her ett år foreløpig, men har vel allerede begynt å tenke at det kanskje hadde vært gøy å bli enda lengre. Londonere er hyggelige folk og byen er så full av mennesker fra hele verden at man uten problem kan sitte en hel dag å bare kikke på det som kryper og går i gatene.

 

Dette semesteret er jeg på en Erasmus-avtale gjennom SAI, på utveksling til University College London. Jeg er tilknyttet Dept. of Anthropology ved UCL, som er en av UKs største på antropologi. De har ca 30 ansatte, og er veldig stolt over at de gir sine studenter både en bredere og dypere grunnforståelse av antropologi enn mange andre universiteter i UK. De skriver i sitt informasjonshefte at: ”UCL Anthropology looks at the biological as well as the social, cultural and material attributes of human beings. It looks to cover, therefore, the entire time-span of the human career, from its origins to the present day.”

 

Videre er det morsomt å se hvordan de lister opp ulike kåringer der instituttet har gjort det bra og hvilke priser de har mottatt. I tillegg er folk veldig flinke til å snakke for seg og de liker å fortelle oss studentene hvor flinke vi er.

 

De første ukene hadde en mer høytidelig aura over seg enn hva jeg kan huske å ha hatt på UIO. Her på UCL blir studentene invitert til en såkalt ”drink reception” en dag i løpet av den første uka. Her serveres vin, øl og litt småsnacks på instituttets regning, både forelesere og nye studenter møtes i hyggelig lag og får med en gang en god og uformell tone seg i mellom. (Håper noen av dere i 6 etg. kan ta dette opp til vurdering neste år). I tillegg, som internasjonal student, var jeg så heldig å få være med på to slike ”drink receptions”. Denne var det enda mer stas over og vi ble servert kanapeer fra sølvfat og servitørene hadde på seg hvite skjorter og sløyfer! Nå vet jo ikke jeg hvordan internasjonale studenter blir tatt i mot i Oslo, men har vel en følelse av at det ikke blir lagt like mye prestige i det på UIO som det var her.  

 

Foreløpig har jeg bare hatt undervisning i en uke. Semestrene er så korte at jeg skjønner ikke hvordan jeg skal rekke å skrive 4 essays, lese gud veit hvor mange sider, gjennomføre lab-quiz hver fredag og kanskje ha tid til litt sosiale aktiviteter. Siden jeg allerede fra UIO har fullført mine obligatoriske emner i sosialantropologi, har jeg stort sett valgt fag innen biologisk antropologi. Faget tar for seg områder som genetikk, evolusjonsteori, Darwin, primater, sosiobiologi, taksonomi og arkeologi. Jeg kjenner at jeg angrer på at jeg ikke fulgte bedre med i naturfagstimene på ungdomskolen, men heldigvis har jeg en mor som er naturfagslærer.

 

Det siste faget er noe jeg regner med alle har kjennskap til. Her på UCL har man, til min store lykke, etnografisk film som eget fag. Vi startet første forelesning med å se ”Nanook from the North”. Dette er, har jeg nå lært meg, en velkjent klassiker laget på tidlig 1900 tallet av Robert Flaherty. Jeg likte den veldig godt og den anbefales på det sterkeste. Blir enda mer interessant om man i tillegg leser noe bakgrunnsstoff for å forstå seg bedre på filmen i seg selv. Foreleseren i dette faget er også utrolig flink og stiller strenger krav. Vi må se en film hjemme og lese minst 3 artikler i uka! Heldigvis kan både filmer og artikler kan lastes ned i min egen stue uten noe som helst mas eller stress.  

 

Nå har det blitt mye skryt av UCL, men det er virkelig bra, i hvert fall så langt. Er det noe jeg skal gi skryt for til UIO er hvordan de har arrangert hele SV-bygget med tanke på leseplasser og pcer. På UCL er det generelt lite leseplasser, og på instituttet er det ingen verken leseplasser eller pcer for studentene på Bachelor-nivå. Dette er goder som først blir gjeldene på master. Vi har et pauserom med kaffe og te som veier opp for manglende leseplasser, men skulle gjerne sett at det var begge deler. Noe annet som også kunne vært bedre er kantina, den er både dyr og dårlig! Godt at mamma hadde med seg flere kg med makrell i tomat og leverpostei.

 

Hei så lenge for denne gang!

 

Kjersti Eskild Havenstrøm

Foto: Maria Christophersen
Foto: Maria Christophersen


Leave a comment